اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر است که وظیفهی جمعآوری، ذخیره و توزیع نامه ها، مستندات، پیامهای الکترونیک و سایر فرمهای ارتباطات اداری را بین افراد، گروههای کاری و سازمانها را بر عهده دارد.
امروزه سیستمهای نرمافزاری اتوماسیون اداری در ایران با دید مکانیزه کردن مکاتبات سازمانی شامل گردش فرمها، نامهها و به طور کلی مکاتبات اداری داخل و خارج یک سازمان طراحی شده که در سازمانهایی مانند سازمانهای دولتی و خدماتی، بخش مهمی از کار عملیات سازمان محسوب میشود.
اتوماسیون اداری دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1390 راه اندازی گردید و با وجود پراکندگی جغرافیایی واحدهای تابعه دانشگاه تمامی مکاتبات بصورت کاملا مکانیزه قابل انجام می پذیرد.
مزایای کاربرد سیستم های اتوماسیون اداری
- وابستگی کمتر به ادارات دیگر برای تهیه کپی، چاپ و امور مشابه دیگر
- نیاز کمتر به تشریفات و کنترل جهت نظارت بر جریان کار بین ادارات
- به دلیل افزایش اثربخشی کارکنان در انجام کارهــای خاص، رضایت شغلی آنها افزایش می یابد
- به دلیل ارائه بهتر اطلاعات و خدمات به موقع، رضایت مراجعه کنندگان بیشتر می شود
- فرایندهای خودکار خطاهای انسانی را به حداقل میرساند، دقت داده ها را بهبود میبخشد و اشتباهات را کاهش میدهد
- بسیاری از ابزارهای اتوماسیون را میتوان از راه دور در دسترس کارکنان قرار داد که این موضوع، امکان دورکاری و نظارت از راه دور را فراهم میکند
- کارهایی که قبلاً ساعتها طول میکشید، با اتوماسیون اداری میتوانند در چند دقیقه انجام شوند و بهاینترتیب در زمان کارکنان و سازمان صرفهجویی میشود