اتوماسیون اداری

تعداد بازدید:۶۱

اتوماسیون اداری یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر کامپیو‌تر است که وظیفه‌ی جمع‌آوری، ذخیره و توزیع نامه ها، مستندات، پیام‌های الکترونیک و سایر فرم‌های ارتباطات اداری را بین افراد، گروه‌های کاری و سازمان‌ها را بر عهده دارد.

امروزه سیستم‌های نرم‌افزاری اتوماسیون اداری در ایران با دید مکانیزه کردن مکاتبات سازمانی شامل گردش فرم‌ها، نامه‌ها و به طور کلی مکاتبات اداری داخل و خارج یک سازمان طراحی شده که در سازمان‌هایی مانند سازمان‌های دولتی و خدماتی، بخش مهمی از کار عملیات سازمان محسوب می‌شود.

اتوماسیون اداری دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1390 راه اندازی گردید و با وجود پراکندگی جغرافیایی واحدهای تابعه دانشگاه تمامی مکاتبات بصورت کاملا مکانیزه قابل انجام می پذیرد.

مزایای کاربرد سیستم های اتوماسیون اداری

  • وابستگی کمتر به ادارات دیگر برای تهیه کپی، چاپ و امور مشابه دیگر
  •  نیاز کمتر به تشریفات و کنترل جهت نظارت بر جریان کار بین ادارات
  •  به دلیل افزایش اثربخشی کارکنان در انجام کارهــای خاص، رضایت شغلی آنها افزایش می یابد
  •  به دلیل ارائه بهتر اطلاعات و خدمات به موقع، رضایت مراجعه کنندگان بیشتر می شود
  • فرایندهای خودکار خطاهای انسانی را به حداقل می‌رساند، دقت داده ها را بهبود می‌بخشد و اشتباهات را کاهش می‌دهد
  • بسیاری از ابزارهای اتوماسیون را می‌توان از راه دور در دسترس کارکنان قرار داد که این موضوع، امکان دورکاری و نظارت از راه دور را فراهم می‌کند
  • کارهایی که قبلاً ساعت‌ها طول می‌کشید، با اتوماسیون اداری می‌توانند در چند دقیقه انجام شوند و به‌این‌ترتیب در زمان کارکنان و سازمان صرفه‌جویی می‌شود

 

آخرین ویرایش۲۴ آذر ۱۴۰۳